Laurentine Van Landeghem

Laurentine Van Landeghem (8 juli 1992) – afkomstig uit Temse, nu wonende te Antwerpen – is oprichtster en kloppend hart van Clouds of Fashion, social media consultant, onderneemster, blogster, vlogster, schrijfster van het boek ‘From blog to Brand’ en presentatrice.

Sinds kleinsaf aan wist Laurentine dat ze iets “anders” ging doen. Ze wist alleen nog niet precies wat dat zou inhouden. Ze had een grote fascinatie voor het leven op zich en kon zich voor zeer verschillende onderwerpen interesseren. Maar haar grote passies waren acteren, mode en dieren.

Sinds ze het zich kan herinneren, was er niets wat ze liever deed dan op een podium staan. Toen ze 6 jaar was, startte ze dictie, theater en voordracht in de academie en twee andere verenigingen. Dieren maakten haar extreem blij. Mode was altijd al haar manier om zichzelf uit te drukken. Na haar studies Economie-moderne talen in het middelbaar koos ze voor een algemene richting: Communicatie.

Laurentine studeerde nog toen ze startte met haar blog Clouds of Fortune. Wanneer de DIY-projecten die ze maakte en op social media plaatste aansloegen bij het publiek, besloot ze hiermee verder te gaan. Clouds of Fashion was born. Wat heel kleinschalig groeide uit een Facebook-album werd al snel een pop-up winkel in Elversele. De zelfgemaakte items werden aangevuld met allerlei items die Laurentine uitkoos bij leveranciers. Alles was affordable fashion. Mensen kwamen vanuit heel België naar het winkeltje afgezakt door de kracht van social media. Haar hart zei dat het juist was. De passie voor Clouds of Fashion was zo groot dat Laurentine besloot te stoppen met school om zich hier volledig op te storten. Een winkeltje van 30m2 op de Melkmarkt in Antwerpen werd voor iets meer dan een jaar de nieuwe thuishaven van COF. In 2015 verhuisde de wolk naar een groter, lichter en mooier pand in dé Nationalestraat in Antwerpen. COF kreeg er ook een webshop en een kantoor bij.

Twee jaar later waagde Laurentine ook haar kans in Gent, waar het concept meteen goed onthaald werden.

Drie maanden later opende Clouds of Fashion Knokke op de hoek van het Lichttorenplein en de Zeedijk. Een oud horeca pand werd volledig omgebouwd naar een ware Clouds of Fashion-heaven. Hier zou niet alleen kleding verkocht worden maar ook gegeten en gedronken worden. Een perfecte combo zo bleek. In 2018 herhaalde de pop-up zich dan ook.

Laurentine veroverde met haar ondernemersverhaal vele harten. Hoe ze from scratch een bedrijf uit de grond stampte zorgde voor dagelijks berichtjes met vragen. In November 2017 bracht Laurentine haar boek “From Blog to Brand” uit waarin ze het verhaal van Clouds of Fashion bundelde met in elk hoofdstuk praktische tips.

In mei 2018 opende een succesvolle pop-up in Oostende.

Naast de fysieke winkels en een online webshop, bouwde Clouds of Fashion ook een heuse community op. Online op social media uiteraard, maar ook offline door middel van events. Zo organiseerde COF regelmatig late night shoppings waar de klanten zich volledig in de watten konden laten leggen. Elk jaar werd ook een COF Major Closetsale gehouden: een event waarop klanten hun miskopen konden verkopen, waar een stocksale van COF was, food- and drink trucks & dit telkens gekoppeld aan een goed doel. Maar het meest onvergetelijke waren de COF-shows. De editie in 2016 groeide met meer dan 2000 aanwezige fashionista’s uit tot de grootste betalende Belgische modeshow ooit.

Daarnaast won Laurentine in 2016 de titel ‘Belofte van het jaar’ – een award uitgereikt aan de meest beloftevolle vrouwelijk onderneemster dat tussen de 2 en de 5 jaar haar zaak uitbaat.

Laurentine sloeg erin om Clouds of Fashion als omnichannel concept echt op de retailmap te zetten in België. Ze pakte het anders aan. COF was sinds het begin “meer” dan een ‘gewone’ winkel. Er werd belevenis gecreëerd door haar eigen sterke personal branding, de opbouw van een grote following en community op social media, het on- en offline doortrekken van een persoonlijke klantenservice en zeer herkenbare branding tot in de details, het organiseren van verschillende events en ook ongelooflijk veel aandacht van de pers.

Hierdoor is Laurentine veelgevraagd spreker op scholen, gerenommeerde retail-, ondernemers- en social media gebonden events.

Naast het lief en leed van Clouds of Fashion achter de schermen, deelt Laurentine ook sinds de start haar persoonlijk leven op social media. Fans kunnen haar avonturen volgen op Facebook, Instagram en in de wekelijkse vlog die ze op Youtube plaatst. Hierin probeert ze altijd zo “real” mogelijk te zijn; ze zou graag het “picture perfect” social media image doorbreken. Via CloudCatcher wil Laurentine nog meer kunnen delen met haar following.

Op 23 oktober 2018 maakte Laurentine bekend dat Clouds of Fashion zou voortbestaan binnen winkelketen ZEB met een eigen collectie en dat zowel de fysieke winkels als de webshop zouden sluiten. Laurentine blijft de basis en stuwende kracht achter het merk. Haar ontwerpersdroom gaat hiermee in vervulling en de COF-collectie is nu te koop in 70 winkels. Door deze stap kan Laurentine zich vrijmaken van het operationele en zich opnieuw focussen op wat alles wat haar hart sneller doet slaan.

Lees de blogpost daarover of kijk de video hier.

 

CloudCatcher

“If you’re lost you can always follow the clouds and see where fortune takes you…”

Al ver voor de komst van Instagram & Facebook was ik een “share-der”. Ik heb altijd mijn hart op de tong gehad en openhartig vertelt wat ik dacht en voelde maar toen ik Noxa (soort Netlog voor degene die dit niet kennen) ontdekte ging er een hele wereld voor mij open. Ik kon mijn creativiteit uiten en hart luchten door foto’s en tekst te delen met vrienden en mensen die me niet kenden. Sinds 2007 (Facebook) en sinds 19 juni 2011 (Instagram) deel ik mijn leven op social media. The good & the bad. The highs & the lows. The pretty & the ugly. You get the point. Natuurlijk met een vleugje zelfspot, veel enthousiasme en op uiteraard op een fashionable manier. Zeker de laatste jaren, doordat ik ben beginnen vloggen, probeer ik echt een zo realistisch mogelijk beeld te scheppen van wat ik dagdagelijks meemaak. Ik wil hiermee het “picture perfect” plaatje doorbreken.

“Clouds come floating into my life no longer to carry rain or usher storm, but to add color to my sunset sky.”

Toen ik 19 was, begon ik met een blog Clouds of Fortune. De naam ontstond uit twee tattoo’s die ik op dat moment had. Een wolkje en de quote ‘Fortune favours the brave’ = het lot beloont de dapperen. Hieruit ontstond – het lot (ik geloof hierin) – Clouds of Fashion. Op 20-jarige leeftijd starte ik met al mijn (zelfverdiende) spaarcenten een zaak en stopte ik mijn studie om volledig voor mijn passie te gaan. Het studentenleven werd ingeruild voor het werkleven, ik werd zelfstandig, ik ging alleen wonen en nam een hondje genaamd Lilou. Fortune favours the brave. Mijn levensmotto werd mijn kracht. Zonder diploma stampte ik een merk uit de grond waar bijna heel België over zou horen. Ik stapte op een sneltrein volledig aangespoord door een ontembaar enthousiasme en liefde voor wat ik deed. Ik realiseerde dingen die ik nooit voor mogelijk had geacht. Al mijn energie haalde ik uit de voldoening die COF mij bracht. Ik leek wel onvermoeibaar. Zonder het écht te beseffen waren plots al mijn dromen voor COF uitgekomen. Zelfs de dromen die ik nooit had durven dromen. Persoonlijk was ik op. Meer hierover lees je hier.

In deze vijf jaar tijd heb ik heel wat meegemaakt dat ik gebundeld heb in een boek maar ook privé was het een ride of a lifetime. Ik heb enorm veel geleerd op business vlak maar eigenlijk nog meer over het leven en vooral over mezelf. Zeker door het laatste (moeilijke) jaar.

“If you ever want your soul to dance in the clouds, you will ate some point have to juggle lightning and taste thunder.”

Op social heb ik mijn verhaal altijd gedeeld. Sinds twee jaar toon ik wekelijks hoe mijn week verliep op Youtube.

COF blijft bestaan maar doordat de winkels en de webshop gesloten zijn en het operationele niet meer op mijn schouders rust, kan ik me weer focussen op wat me écht gelukkig maakt. Eén van die dingen is hoe dan ook het creëren van online content, mijn journey en dit nieuwe hoofdstuk met jullie delen.

Ik merk vaak dat Facebook, Instagram posts en stories niet genoeg zijn. Sommige content past ook niet in een video en dan heb ik de nood om dingen neer te pennen. Dat kan ik nu hier doen. Maar ook mijn videocontent zal hierop te vinden zijn!

Ik hoop jullie te mogen boeien, inspireren en motiveren met mijn verhalen, fashion-news, travel content, foodinspo, my health (body & mind) journey en zo veel meer..

“Up in the clouds on my way to unknown things…”

Samenwerken of iets dat je aan me kwijt wil? Ik hoor graag van je op laurentine@cloudcatcher.be!

Liefs,

Laurentine