Health & mindLifestyle

Healthy life #1: WATER

Vandaag begin ik écht! 

Hoe vaak ik dit zinnetje al tegen mezelf gezegd heb.. Dat is echt ontelbaar. Meestal op maandag, maar ook doordeweeks en zelfs op zondag geef ik het soms een kans.
Ik wil niet diëten, ik wil een levensstijl vinden waar ik me goed bij voel. Eén die ik kan volhouden en waarbij ik niet het gevoel heb dat ik dingen moet “laten” of minder van het leven kan genieten. Hoewel ik merk dat, wanneer ik “goed bezig” ben, mijn cravings naar ongezonde dingen veel minder worden. Puur omdat ik me gewoon zo energiek en blij voel door gezond en gebalanceerd te eten, drinken en bewegen. Maar hierover nog meer binnenkort.
De afgelopen 5 jaar ben ik meermaals afgevallen (soms tot 10 kilo) en weer bijgekomen. Nooit gedacht dat ik een jo-jo zou worden, but here we are… Natuurlijk wil ik het hier niet bij laten.
Ik kan het op honderden redenen steken maar uiteindelijk is het puur wilskracht en karakter. Zeker in het begin is het moeilijk om die nieuwe levensstijl in te voeren. Daarna volhouden is nòg lastiger. Ze zeggen dat het 21 dagen duurt om een nieuwe gewoonte te implementeren. Logisch dat we er niet in slagen om op één moment al onze goede voornemens in te voeren. Daarom dacht ik dat het misschien leuk was om elke week op maandag een nieuwe goal in te voeren voor een gezondere levensstijl. De eerste is voor mij de meest logische: water! 

Water, water en nog eens water 

Het allereerste wat je nodig hebt om te overleven is water. Toch hebben veel mensen het moeilijk om dagelijks de nodige hoeveelheid water te drinken. Veel mensen drinken liever fruitsap, frisdrank, koffie, … Natuurlijk zijn die ook vloeistoffen maar deze tellen NIET om je lichaam voldoende te ‘voeden’.
Men raadt aan om elke dag gemiddeld 2 liter water te drinken. Het menselijk lichaam bestaat voor 60% uit water. Het zorgt ervoor dat de vertering, opname en transport van voedinsstoffen, aanmaak van speeksel en in balans houden van je lichaamstemperatuur beter verlopen.
Natuurlijk zorgt water ook voor een betere stoelgang en het uitscheiden van afvalstoffen, wat andere vloeistoffen niet kunnen.
Ons brein daarentegen bestaat gemiddeld gezien voor 85% uit water. Voldoende water drinken is dus daarnaast ook belangrijk voor onze concentratie, creativiteit en productiviteit. 

Motivation is what gets you started. 

  • Productiviteit: omdat je dus 60% uit water bestaat, begint je lichaam al meteen uit te drogen wanneer dat percentage met 2% daalt. Je lichaamsfuncties nemen hierdoor af en je zal minder goed functioneren. Door voldoende water kan je je beter concentreren en blijf je alert.
  • Voldoende water drinken = meer vet verbranden. Wie wil dat niet? 😉
  • Water stilt je hongergevoel. Je hersenen kennen soms het verschil niet tussen honger of dorst.
  • Water = skincare – het onderhoudt je huid en zorgt dat deze meer gaat stralen en je minder last hebt van allerlei kwaaltjes. 
  • Preventie tegen pijn: je zal sneller pijnlijke gewrichten en kramp in je spieren hebben wanneer je te weinig gehydrateerd bent.

Habit is what keeps you going. 

Ondanks de levensbelangrijke redenen om water te drinken, blijft het moeilijk om aan 2 liter per dag te geraken. Zelf vind ik het echt een kwestie van “gewoonte”. Eens je er goed mee op weg bent, wordt het iets waar je niet zonder kan en dat je automatisch doet.
Om te beginnen start ik mijn dag altijd met minstens één glas water, vooraleer ik eender wat doe, drink of eet. Als je dit dan ook nog eens doet voor elke maaltijd van de dag, dan zorg je ervoor dat je niet over-eet én heb je al meteen 4 glazen water binnen.
Veel mensen vinden water niet ‘lekker’. Logisch want er zit ook niet echt een smaak aan. Wat kan helpen is citroen toe te voegen of ander fruit om het lekkerder te maken.
Zorg voor een toffe herbruikbare (!) water fles (ik ben super fan van mijn roze Dopper) die je overal kan hervullen, zodat je nooit een excuus hebt. Kijk altijd voor je vertrekt of ze gevuld is en push jezelf doorheen de dag om ze te gaan opvullen én leegdrinken. Zorg dat je fles of glas ook in de buurt staat van waar je aan het werk bent. Zo kan je het moeilijker vergeten. Als je bang bent dat je het toch zal vergeten, zet dan elk uur een alarm en drink 1 glas leeg. Na enkele dagen voel je écht al een verschil en misschien ben je zelfs zonder meer te doen, al wat afgevallen of voel je je althans veel beter!

Girls united

Dus: daily goal this week: 2 liter water drinken per dag!
Who’s with me?

Let me know your thoughts en hoe het bij jou ging deze week.
Gebruik #CClifestyle en tag @_cloudcatcher_ in jullie stories zodat ik kan zien wie meedoet!

Liefs 

Laurentine 

One Comment

  • Emma says:

    Tijdens het lezen alweer twee glazen water op.
    Let’s do this.
    Normaal drink ik vanzelf 2 liter, maar sinds ik werk is het echt verschrikkelijk hoeveel ik het gewoon vergeet.

Leave a Reply