Health & mindLifestyle

Healthy life #2: FOOD

The first wealth is health

Vorige week daagde ik mezelf (en jullie) uit om elke dag minstens 2 liter water te drinken. Zoals ik al vertelde, ben ik meermaals afgevallen en weer bijgekomen de laatste jaren. Een gewoonte die ik altijd makkelijk kon invoeren was water drinken. Je merkt onmiddellijk het verschil en het wordt snel een “habit” – bij mij althans. Vorige week ging dit super vlot! Ik hoop bij jullie ook. En zo niet: hang in there! 🙂 Keep going.

Wat uiteraard veel moeilijker is om vol te houden in een gezonde levensstijl is de voeding op zich. Vorige week was ik hier zelf al mee gestart maar van de moment dat ik woensdag met een kater wakker werd dacht ik “nah, onmogelijk, I need greasy food!” En toen ik vrijdag met mijn familie op restaurant zat ’s avonds en ik echt geen zin had in de (weinige) gezonde opties op de kaart, heb ik toch frietjes gegeten, boehoe!
Ik wil me graag op termijn verder verdiepen in wat gezonde voeding precies inhoudt maar ik wil benadrukken dat ik hier dus geen specialist in ben! Vaak spreken diëtisten, dokters en onderzoekers elkaar ook tegen over bepaalde zaken. Niemand houdt hierin volgens mij de volledige waarheid in zijn handen en het is echt moeilijk om te weten wat nu goed is. Moet je juist wel of niet ontbijten ’s ochtends (intermittent fasting), zijn bananen en advocado’s nu “goed” of “slecht”, mag je na 20u nog eten, …?

In de toekomst wil ik zeker zo’n zaken van dichterbij bekijken/testen en jullie zo goed mogelijk hierover informeren of mijn persoonlijke mening geven. Maar wat voor mij werkt, werkt daarom niet voor jou. Je moet vooral doen waar je je zelf goed bij voelt!

Het allerbelangrijkste in een “gezonde levensstijl” is volgens mij om niet aan zware diëten te doen. Het is niet dat ik dit volledig afraad want voor sommige mensen kan dit misschien wel werken of nodig zijn om toch bepaalde kilo’s kwijt te spelen. Maar over het algemeen lijkt het mij slimmer om er een “way of life” van te maken die je kan én wil volhouden. Dit is wat ik althans ambieer (al vijf jaar – oops). Diëten veroorzaken een jo-jo effect en zijn vaak heel eentonig waardoor je lichaam al snel tekorten zal hebben.

Wat houdt deze gezonde levensstijl voor mij concreet in…

  • The future is plant based. 
    Ik geloof heel hard in zo weinig mogelijk dierlijke producten eten. Zelf eet ik ongeveer gemiddeld 80% plantbased. Dit varieert van week tot week. Ik heb over vegan eten al eens een blogpost geschreven en wil hier zeker nog op terugkomen in de toekomst als jullie dit interessant vinden.  http://www.purecaps.be/nl/blog/dzv-Laurentine-intro-vegetarisch_vegan.php

 

  • A balanced diet is not a cookie in each hand 
    Daarnaast hou ik enorm van balans. Een beetje zoals het weight watchers principe. Als ik ’s ochtends stevig ga ontbijten met vriendinnen, dan zal ik het ’s middags en ’s avonds houden bij soep en een slaatje bijvoorbeeld. Of omgekeerd: als ik weet dat ik ’s avonds ga uit eten dan zal ik geen havermoutpap maken én een stuk bananenbrood eten met chocolade ’s ochtends. Ik ben wel het type dat graag overdrijft dus als ik ga eten, zou ik normaal gesproken met gemak een voorgerecht, een volledige pizza en een moeulleux als dessert eten. In het voedingspatroon dat ik wil zal ik in het begin (bij de start als ik nog wil afvallen) niet de pizza nemen maar het gezondst mogelijke op de kaart uitkiezen dat me gaat smaken. Een voorgerecht kan soep zijn en dessert laat ik dan. Pas uiteraard ook op met alcohol. Ga je meermaals per week uit eten of bij vrienden dineren, kies dan 1 avond uit dat je twee glaasjes wijn drinkt en geniet er ook écht van. Dat geldt trouwens ook voor eten. Sta stil bij wat je in je mond steekt en geniet daarvan. Ik ben echt een “schrokkop” (wat is een deftig woord hiervoor? Veelvraat? :-)) en ik eet ook super snel. Hierdoor is het vaak al binnen voor ik het beseft heb. Een trucje hiervoor is letten op hoeveel keer je kauwt maar voor mij persoonlijk werkt dat averechts – eten gaat me dan minder smaken, maar wie weet werkt het voor jou wel. Ik probeer gewoon echt trager te eten door genoeg tijd te laten tussen mijn happen én de smaken volledig op te nemen.

 

  • Let food be thy medicine and medicine be thy food.
    Het besef dat je eet om je body (& mind!) te voeden komt bij mij altijd terug als ik op de gezonde rails zit. Je eet niet voor je plezier uiteindelijk – dat hebben wij er van gemaakt. Natuurlijk is op restaurant gaan of samen eten super gezellig maar dat kan ook zonder die “kwak” mayonaise, de cola bij je eten en zonder een dessert op het einde. Hetgeen je eet zorgt ervoor dat je je lichaam draaiende houdt. It really is the fuel that keeps you going. Daarom is het zo belangrijk om gezond te eten.
    Stop met eten als je vol zit. Daarom is traag eten ook key – je voelt dan beter wanneer het genoeg is. Na een week voel ik me altijd al zo veel energieker! Deels psychologisch waarschijnlijk, maar toch :-). Des te langer ik bezig ben, des te minder cravings ik heb. De goesting om te eten tot ik stampvol zit is ook weg. Dit omdat je maag echt snel kan krimpen. Ik krijg dan veel minder snel een hongergevoel. Eigenlijk besteed ik meer aandacht aan wat ik eet maar toch voelt het alsof “eten” (iets in je mond steken; het werkwoord) minder belangrijk geworden is. Omdat het draait om “voeding” in plaats van om de actie “eten”.

 

  • Focus on what you eat – not how much you eat
    Zorg voor voldoende variatie. Eet niet elke dag havermout met banaan en blauwe bessen, ook al is dit zeker een geschikt ontbijt. Zelfs smoothiebowls steken na een tijd tegen.. Wissel af zodat het leuk blijft voor jezelf. Doe dit met alle maaltijden en ook met je tussendoortjes. Dit is uiteraard nog belangrijker voor je lichaam – zodat je alle voedingsstoffen binnenkrijgt om die motor draaiende te houden. Probeer ook nieuwe dingen uit en experimenteer!

 

  • Food is fuel – not therapy
    Hoe je omgaat met cravings is voor velen het allermoeilijkste. Als je wil afvallen, eet je natuurlijk best zo weinig mogelijk ongezonde dingen of vetmakers.. Karakter opbouwen om “nee” te zeggen wanneer je iets lekker wordt aangeboden is echt een kunst. Maar zoals bij alles gaat dit ook steeds makkelijker naarmate je jezelf hierin traint. Sonja Kimpen zei ooit (en mijn papa herhaalt dit vaak als ik thuis ben en hij me naar de snoepkast ziet gaan – als mopje natuurlijk): “brengt dit mij dichter tot mijn doel?”. Als je jezelf die vraag stelt voor je iets in je mond steekt – dan heb je hopelijk de kracht om het toch niet te doen. Sonja haar regel kan je trouwens toepassen voor alle doelen die je wil bereiken. We doen en denken zoveel dingen die ons nooit de gewenste resultaten zullen geven (maar ook hiervoor wil ik in een andere post wel eens op terugkomen). Mijn zoetebek en kleine hongertjes (eerder ‘goestingskes in iets’) stil ik vooral met fruit en groenten. ’s Avonds eet ik vaak na mijn eten nog een stukje pure chocolade. In het begin vond ik dit écht géén vervanging voor mijn reep melkchocolade of andere koeken, maar nu vind ik ze bijna hoe bitterder, hoe lekkerder. En raar misschien, maar ik drink ook om de cravings te kalmeren: een alpro-soya’ke banaan, een lekker theetje, warme amandelmelk,… En natuurlijk heel belangrijk: zorg dat er geen slechte dingen te vinden zijn in je huis én zeg tegen de nachtwinkel in je straat (sorry Mo) dat je op dieet bent en hij je dus niets van snoep meer mag verkopen ;-).

 

  • Preperation is the key to succes
    Voorbereiding is alles. Plan op zondag je week. Dit om 100-en redenen maar in de optiek van een healthy lifestyle is het super belangrijk om ook in te plannen wat je gaat eten. Ik doe dit zelf niet altijd volledig in detail maar ik zorg dan wel dat ik genoeg gezonde dingen in huis heb om iets te prepareren. Zo kom ik niet in de verleiding om bijvoorbeeld eten te bestellen of snel snel iets te gaan halen ergens. Zeker qua tussendoortjes zorg ik voor voldoende opties. Het belangrijkste vind ik om de ‘grootste’ maaltijd van de dag te plannen. Die eet ik soms ’s middags, soms ’s avonds – afhankelijk van mijn activiteiten. Als je in de winkel je ingrediënten al haalt, dan is de kans heel klein dat je toch nog voor een ongezonde optie gaat kiezen. Food waste is the worst. Ik woon alleen dus vaak is hetgeen wat ik maak automatisch twee porties. Dit eet ik dan de dag erna (deels) nog eens of ik zorg dat ik met ongeveer dezelfde ingrediënten iets lichtelijk anders kan maken. Dit spaart trouwens ook geld uit ladies = more shopping budget!

 

  • Life doesn’t get better by chance – it gets better by change
    Als laatste gebruik ik een app om bewust bezig te zijn met wat en hoeveel ik eet. Vroeger dacht ik oh, “een salade dat is toch gezond” maar ik bakte er dan wel 10 krokante geitenkaasjes bij in boter met een serieuze portie honing, pijnboompitjes en boterham erbij… Dat is natuurlijk niet de bedoeling als je echt nog wil afvallen – daarna kan het dan weer wel uiteraard, maar dan vijf in plaats van tien :-). Ik stond heel weinig stil bij wat alles qua voedingsstoffen bevatte. Ook om je calorie-intake per dag te bekijken is dit heel handig. Want je mag zeker ook niet te weinig calorieën opnemen. Dan kom je op een bepaald moment blok te zitten met afvallen bijvoorbeeld. Ik gebruik de app MyFitnessPal. Hierop kan je een persoonlijk doel ingeven qua calorieën, als je gesport hebt (moet je wel je stappenteller synchroniseren en ingeven wat je doet qua sport of je sportwatch koppelen) komen er calorieën bij, je ziet wat elk product ‘inhoudt’, …

 

Als laatste: verwacht niet dat je in één week je hele eetpatroon kan omgooien. Net zoals dit niet gaat met andere aspecten in je leven(sstijl). Rome is ook niet in één dag gebouwd. Het begin is altijd het moeilijkste. Eens je daar voorbij bent, begin je alle voordelen te voelen van deze nieuwe levensstijl en is volhouden makkelijker. Wees niet te hard voor jezelf als je je toch eens hebt laten gaan. Herpak je gewoon snel en bekijk waar het misging en hoe je het misschien kan vermijden een volgende keer. Vaak heb je voor bepaalde moeilijk-af-te-leren-gewoontes een patroon ontwikkeld of een gedachtegang waardoor je ze toch doet, ook al weet je dat het beter is van het niet te doen. Ga daar naar op zoek, dat helpt je veel verder dan kwaad te zijn op jezelf en negatieve gedachten toe te laten.  

Geen baanbrekende dingen in deze post maar wel voor mij een houvast en wie weet kan ik jullie hiermee helpen of motiveren!

Suggesties en opmerkingen zijn altijd héél welkom!
Laat zeker hieronder of op Instagram/Facebook weten wat je ervan vond, wat jouw struikelblokken zijn of als je nog bijkomende vragen hebt: please stel ze. Ik wil weten wat jullie nog boeiend vinden om te weten of lezen.

LET’S DO THIS!

Liefs,
Laurentine 

One Comment

Leave a Reply